Ciasta i desery,  JADŁOSPIS

Domowa (pea)nutella

Kto twierdzi, że nie lubi czekolady, niech pierwszy rzuci…okiem na poniższy przepis. Krem czekoladowy bez czekolady? Osobiście próbowałam się oszukiwać na różne sposoby. Krem kakaowy z awokado i bananem? Za bardzo bananowy… Awokado, daktyle i orzechy? Jakoś tak…”za bardzo awokado”. Może to moja wypaczona wyobraźnia smakowa, która akceptuje awokado tylko w wersji wytrawnej z jajkiem, a może po prostu niewłaściwie dobrane proporcje, ale jak dotychczas ja i FIT wersje kremów pseudoczekoladowych nie zaprzyjaźniliśmy się. Z racji tego, że uparty ze mnie (acz zdroworozsądkowy!) słodyczomaniak postanowiłam zmienić kierunek kulinarnej ekspedycji i tak powstał on… idealnie słodki, pachnący orzechami laskowymi, gładki i błyszczący krem kakaowo-orzechowy z nutą kawową. Uwierzysz, gdy dodam że jest bez cukru?

Czego potrzebujemy?

  • 200g daktyli suszonych,
  • 4 łyżki gładkiego masła orzechowego (wybieramy takie, które ma w składzie TYLKO ORZECHY!)
  • 2 łyżki kakao,
  • 2 łyżeczki kawy rozpuszczalnej o smaku orzechowym (dostępna w Biedronce),
  • ok. 100ml wody.

Daktyle zalewamy wrzątkiem i odstawiamy na co najmniej 30 minut (mogą stać dłużej, np. całą noc – im dłużej, tym łatwiej je potraktować blenderem). Gdy już swoje odleżą, odlewamy większość wody z daktyli (ja zostawiłam trochę na dnie), dorzucamy 4 piękne łyżki masła orzechowego i pozostałe składniki. Blendujemy dokładnie na gładką masę. Jeśli konsystencja wydaje się za gęsta dolewamy trochę więcej wody, jeśli jest za mało słodka, bo np. przesadziliśmy z kakao 🙂 możemy dodać trochę słodzidła, które mamy pod ręką (cukier puder, syrop klonowy, miód, ksylitol).


Tak przygotowany krem możemy użyć do wszelkiego rodzaju deserów i śniadań na słodko. Wafle, gofry, naleśniki, kanapki… Puśćcie wodze wyobraźni 🙂

Dlaczego warto zamienić „gotowca” na domowy krem?

  • Nie zawiera białego cukru.

    Daktyle to również cukier, ale owocowy, który oprócz słodyczy dostarczy nam między innymi:
    błonnika (który korzystnie wpływa na pracę naszych jelit, poprawia gospodarkę węglowodanową),
    potasu (który wspomaga utrzymanie prawidłowego ciśnienia krwi),
    witamin z grupy B (które wspomagają funkcjonowanie układu nerwowego).
  • Nie zawiera utwardzonych olejów roślinnych.
  • Zawiera masło orzechowe: kaloryczne, ale niezwykle pożywne (zwiększa uczucie sytości, pozwala przegonić głód na dłużej) oraz bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe, czyli tzw. zdrowe tłuszcze. Orzechy (a zatem i masło orzechowe, jeśli czytamy etykiety i wybieramy masło, które ma w składzie TYLKO orzechy!) to również dobre źródło białka, błonnika i wielu niezbędnych witamin i minerałów.
  • Jest mniej kaloryczne.

Z podanego przepisu wyjdzie ok. 400g kremu.

100g kremu to 280 kcal,
7g białka, 10g tłuszczu, 39g węglowodanów.

Przekonałam? 🙂

komentarze 3

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *